zondag 25 september 2011

Risotto milanese (saffraanrisotto)

Bij- of voorgerecht 2 à 3 personen

2 liter kippen- of runderbouillon
olijfolie
100 gr ongezouten boter
1 ui, fijngesneden
200 gr risottorijst
2 buisjes saffraan (eventueel fijngewreven in een vijzel)
50 gr geraspte parmezaanse kaas

Breng de bouillon net aan de kook en laat hem op laag vuur staan.
Verhit de olie en 50 gr boter in een grote pan (ik gebruik altijd een hapjespan met anti-aanbaklaag, dat werkt heel goed) en smoor de ui in 7 min. glazig. Roerbak de rijst kort mee. Voeg opscheplepel voor opscheplepel de bouillon toe. Laat de rijst elke keer het vocht helemaal opnemen voordat je de volgende lepel toevoegt en blijf intussen steeds roeren.
Voeg na 10 min. de saffraan toe. Blijf koken en roeren tot de rijst beetgaar is. Gebruik middelhoog vuur.
Schep de rest van de boter en de parmezaan erdoor en breng op smaak met zout en peper. Als de risotto nu te dik en stevig wordt, voeg dan nog wat bouillon toe.
Laat even 5 min. staan met de deksel op de pan.

Deze risotto wordt origineel geserveerd bij Ossu buco (ook te vinden op dit blog), en ik kan je vertellen dat dat een geniale combi is!

Variatie op een thema van Angeline:

Je kunt deze risotto makkelijk als voorgerecht opdienen met bv gegrilde groene asperges. Dit is natuurlijk ook heerlijk als hoofdgerecht, maak dan gewoon wat meer!
Verhit een grillpan tot goed heet. Snijd de onderkanten van de groene asperges en bestrijk ze lichtjes met olijfolie. Leg de asperges in de grillpan en keer na ongeveer 4-5 minuten. Als ze beetgaar zijn maar niet te zacht zijn ze het lekkerst!



Wat is Italië toch fantastisch...
Elke keer als ik weer een andere soort risotto maak denk ik : wauw, dit is de beste risotto EVER!!
Maar bij deze is het écht zo! Ik wist niet wat ik proefde, en er zitten maar zo weinig ingrediënten in! Fantastisch.
Recept is van Antonio Carluccio, mijn held.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten