zondag 25 november 2012

Appel-knolselderijsoep

Voor een grote pan soep! (8-10 personen)

olijfolie
2 uien, in ringen
1 stengel bleekselderij, in stukken
1 niet te grote knolselderij, in stukken
4 Cox appels, klokhuis verwijderd, in vieren
paar takjes tijm, blaadjes
2 liter groenten- of kippenbouillon
200 ml crème fraiche
wat salieblaadjes
extra vergine olijfolie
handje hazelnoten, geroosterd

Verhit een paar el olijfolie in een grote pan. Voeg de ui en de bleekselderij toe en bak 10 minuten op matig vuur, tot ze zacht zijn. Voeg de knolselderij, appels en tijm toe en bak 2-3 minuten mee. Schenk de bouillon erbij, voeg zout en peper naar smaak toe en laat 30 minuten zachtjes koken tot de knolselderij zacht is.
Haal de pan van het vuur en pureer de soep met een staafmixer. Roer de helft van de crème fraiche erdoor.
Verhit wat el olijfolie in een koekenpan en bak de salieblaadjes hierin knapperig.
Schep de soep in kommen en garneer met de overgebleven crème fraiche, wat olijfolie extra vergine, de salieblaadjes en de hazelnoten.

Verrassend lekkere soep! Het is echt belangrijk de goeie soort appel te gebruiken. Gebruik je een appel die wat minder van smaak is, of minder zoet dan valt de smaak weg tegen de smaak van de knolselderij. Ik heb zelf ook een keer andere appels gebruikt dan Cox, en dan is het net of je knolselderijsoep eet en proefde je helemaal geen appel. Toen ik de Cox appels had gebruikt proefde je de appels juist héél goed. Ook had ik toen een wat kleinere knolselderij genomen. De eerste keer dat ik deze soep maakte heb ik inderdaad de salieblaadjes knapperig gebakken, maar de keren daarna heb ik gewoon een paar blaadjes fijngehakt en over de soep gestrooid. Dat vond ik lekkerder en dan komt de smaak van de salie beter uit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten