donderdag 27 december 2012

Wilde ganzenborstfilet met frisse abrikozensaus

hoofdgerecht
2 personen

2 wilde ganzenborstfilets

saus:
100 gr gedroogde abrikozen, in kleine stukjes gesneden
1 glas witte wijn met niet teveel zuren, bv chardonnay
2 el crème fraiche
1 el verse dragon, fijngehakt
peper en zout
eventueel een beetje maizena
eventueel beetje suiker

Maak eerst het sausje:

Doe de abrikoosjes met de witte wijn in een steelpan en breng op laag vuur tegen de kook aan. Klop er dan met een garde de crème fraiche door en laat even wat inkoken. Als je een wat dikkere saus wil maak dan een papje van een tl maizena en een beetje water en klop dat er met de garde door. Laat nog even koken tot de saus de gewenste dikte heeft. Blijf roeren! Roer er op het laatst de dragon door en breng op smaak met peper en zout. Proef even. In mijn geval vond ik de saus wat aan de zure kant, dat kwam door de soort wijn die ik had gebruikt. Ik heb er een beetje suiker doorheen gedaan en dat hielp heel goed. Het sausje moet fris zijn, maar niet zuur en wel ook een beetje zoet. Ik had er nog steeds mijn twijfels bij maar wat bleek: samen met het vlees in één woord: LEKKER!

Je kunt het sausje van tevoren maken en dan opwarmen als je aan het vlees begint of zelfs pas als het vlees ligt te rusten.

De ganzenborstfilets:

Laat op kamertemperatuur komen. Bestrooi aan beide kanten met peper en zout. Verhit wat olijfolie en een klont boter in een koekenpan en bak de filets aan beide kanten 4 minuten voor rosé vlees.
Laat onder aluminiumfolie 5 minuten rusten en snijd dan in mooie plakjes.

Ik had nog nooit gans gehad maar ik vind het zeker een aanrader! Wilde gans is lekker, smaakvol wild en mager vlees, biologischer kan niet en het is nog goedkoper dan biologische kipfilet. Je moet het echt eens proberen.
Helaas geen foto van het sausje maar je moet me maar op mijn woord geloven dat het lekker was!
Op het bord erbij aardappelpuree zonder fratsen. Gewoon met aardappels, beetje warme melk, klont boter en nootmuskaat. (vers geraspt van een noot, dat wel!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten