maandag 13 januari 2014

Kastanjesoep met saliemascarpone

Voorgerecht, 4 personen

Dit recept sprak me meteen aan toen ik het zag, het zag er ook heel lekker uit op de foto! Al moet ik wel zeggen dat je op de foto duidelijk een héle dikke soep ziet, terwijl de mijne gewoon normale soepdikte was. Ik denk eigenlijk dat er nog best wat meer kastanjes in hadden gemogen. Dat deed verder niks af aan de smaak, want wij vonden dit hét stergerecht van het hele kerstdiner! En mákkelijk te maken!!
Voorgekookte kastanjes kocht ik bij de poelier,maar helaas is die sinds 2014 gesloten. Ik zou verder niet weten waar je ze kunt krijgen behalve bij de Sligro en misschien bij de natuurwinkel. Ook op de markt heb ik ze wel eens zien liggen, en dan bedoel ik niet de verse kastanjes maar echt de voorgekookte, vacuümverpakte. Vooral zo tegen de kerst. Bij de supermarkt zie je wel eens kastanjepuree maar dat is gezoet, en bedoeld voor in desserts of op de boterham. Als je nog nooit kastanjes hebt geproefd: probeer het dan eens, het is echt erg lekker!

70 gr roomboter
2 middelgrote uien, fijngesneden
4 teentjes knoflook, fijngesneden
750 ml groentenbouillon
snuf nootmuskaat (koop een noot, die kun je tegenwoordig gewoon in de supermarkt krijgen, en rasp het vers, zóóó lekker!)
230 gr voorgekookte kastanjes en nog 50 gram om te garneren, in kleine stukjes
4-8 blaadjes salie, zeer fijn gesneden
4 el mascarpone
15 gr bieslook, fijngesneden

Verwarm in een pan de roomboter en bak hierin de uien en knoflook zachtjes goudbruin. Voeg de groentenbouillon, wat peper, nootmuskaat en kastanjes toe en laat 5 min. koken. Pureer de soep met de staafmixer en breng indien nodig op smaak met zout en peper. Roer er de bieslook door.
Roer in een kommetje de salie door de mascarpone.
Schep de soep op en en schep er in elk bord een lepel mascarpone op. Bestrooi met de overgehouden kastanjes.
Als je de soep van tevoren maakt roer er dan de bieslook door nadat je de soep hebt opgewarmd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten