maandag 13 januari 2014

Vanillepuddinkjes met warme vijgen en chocolade

Nagerecht, 4 personen

Het ging dit jaar niet goed met het nagerecht voor het kerstdiner. Al bij de boodschappen begon het want in geen velden of wegen kon ik aan verse vijgen komen. Ik was expres niet naar de markt geweest omdat er nog iets van 4 dagen tussen zat en verse vijgen kun je niet te lang laten liggen. Maar ik was er stellig van overtuigd dat ik rond kerst overal wel zou worden doodgegooid met die dingen. Niet dus. Zelfs niet bij de AH XL ("ja, we hadden ze 3 dagen geleden al binnen moeten krijgen maar er zijn problemen met...blablabla) en Turkse supermarkt De Zon ( "nee, maar u bent wel al de 3e vandaag die ernaar vraagt!") Okee, ik geef toe dat ze nog 5 vijgen hadden bij Appelsien in de Heuvelstraat, maar die waren niet echt mooi meer. Dus die vond ik niet goed genoeg, zo ben ik dan ook wel weer. En op dat moment dacht ik nog dat ik ergens anders wel betere kon krijgen...
Nadat ik 2 uur bezig ben geweest heel Tilburg rond te fietsen heb ik het voor gezien gehouden en heb ik uiteindelijk iets anders bedacht: verse kersen (!!dat dan wel in december!!), rode pruimen en gedroogde vijgen.
Ik geef hieronder het originele recept met de verse vijgen, maar het kan dus ook met ander fruit, wel rood fruit zoals kersen, pruimen, bosbessen en bramen.
Tijdens het maken: geen enkel probleem, zelfs makkelijk te noemen. Maar toen moesten de puddinkjes worden gestort. Maar in plaats van een mooi puddinkje gebeurde er: BLOB! Dat was jammer...en het zag er zoooo mooi uit op de foto in de Delicious!!! Helaas, dan maar een foto van een paar vijgen...
Maar ja: het was wél een héél lekker toetje!!
Volgende keer misschien gelatine erin of zo.
Overigens ben ik de week ervoor ook nog bij een heleboel winkels langs geweest voor puddingvormpjes, maar die hadden ze ook nergens in de goede maat. Uiteindelijk besloten om gewoon drinkglaasjes te gebruiken.
Wij dronken er een vin doux naturel bij, want dat was één van de wijnen die erbij stond als aanrader, maar ik zou volgende keer voor de rode port gaan, of misschien zelfs Pedro Ximenez sherry.

12 verse vijgen, gehalveerd

wijnsaus
250 ml rode wijn
6 kruidnagels
1 vanillestokje, merg eruit geschraapt
4 steranijs
2 kaneelstokjes
75 gr suiker
40 gr pure chocolade

puddinkjes
600 ml volle melk
1 vanillestokje, merg eruit geschraapt
60 gr suiker
4 eierdooiers
2 el maïzena, gezeefd

ook nodig: 4 vormpjes van min. 175 ml. inhoud, omgespoeld met koud water.

Verwarm voor de puddinkjes 400 ml van de melk met het vanillemerg en -stokje in een steelplan en breng tegen de kook aan. Laat de melk zachtjes 20 minuten trekken.
Meng in een kom de suiker, eidooiers, maïzena, een snuf zout en de rest van de melk tot een glad mengsel.
Haal het vanillestokje uit de warme melk. Giet een deel van de warme melk al roerend bij het dooiermengsel in de kom, zodat het wat warm wordt. Giet dit verwarmde mengsel bij de rest van de warme melk in de pan en breng onder voortdurend roeren weer tot net onder het kookpunt. Neem, zodra het een dikke vla wordt van het vuur en laat onder regelmatig roeren, om vel te voorkomen, een stuk afkoelen. Spoel de vormpjes om met water en verdeel de dikke vla erover. Dek elk vormpje af met plasticfolie en laat geheel afkoelen en opstijven(...) in de koelkast.
Breng ondertussen voor de wijnsaus alle ingrediënten in een pan aan de kook en laat inkoken totdat je 180 ml vocht over hebt. Leg de vijgen erin en laat nog 10-15 min. heel zachtjes koken, roer voorzichtig regelmatig zodat de vijgen iets garen en zachter worden.
Haal de vijgen eruit en leg even apart. Voeg de chocolade toe en laat smelten in de saus. Leg de vijgen er weer in en laat volledig afkoelen. Zet afgedekt weg tot gebruik. Tien minuten van tevoren zachtjes opwarmen. Niet meer laten koken.
Stort de puddinkjes voorzichtig op bordjes en schep er wat van de saus bij. Geef de rest van de saus er apart bij, in een mooi kommetje of zo.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten