woensdag 28 december 2016

Supergamba's met pistachepangrattato en dragoncrème

Hoofdgerecht 4 personen

1,5 kilo grote rauwe ongepelde garnalen met alles erop en eraan
1 grote venkelknol, heel dun gesneden

Marinade
150 ml grassige, groene olijfolie
1 el peperkorrels, geroosterd en gekneusd
 2 el venkelzaad, geroosterd
3 el ouzo, of een ander anijsdestillaat (ik gebruikte Pastis)
4 el rodewijnazijn

Pistachepangrattato
50 gr panko (Japans broodkruim)
75 gr pistachenoten, grof gehakt

Dragoncrème
4 el dragon, fijngesneden
200 ml crème fraiche
snufje zeezout

Deze garnalen komen uit de diepvries. Aangezien al deze garnalen uit Thailand, Bangladesh of Vietnam komen, zijn ze altijd ingevroren geweest. De garnalen die je bijvoorbeeld op de markt 'vers' koopt zijn gewoon al ontdooid. Ik kan aanraden om ze bij de toko te kopen: goeie kwaliteit, veel meer keus dan in de supermarkt en goedkoper.
Ontdooi de garnalen onder de lopende koude kraan. Pel de garnalen, maar laat de kop eraan zitten. Haal het darmkanaal eruit door de rug met een scherp (kartel)mesje in te snijden. Het zwarte streepje wat je ziet zitten is het darmkanaal en dat kun je er zo uit trekken.
Eenmaal gepeld en schoon horen je garnalen er zo uit te zien:



Meng voor de marinade alle ingrediënten behalve de azijn en 1 tl zout. Meng de garnalen en marinade in een grote kom of bak en laat een paar uur tot 1 dag marineren in de koelkast.

Meng alle ingrediënten voor de pangrattato en zet tot gebruik afgedekt weg.

Meng de crème fraiche met de dragon en het zout en zet afgedekt in de koelkast tot gebruik.

Verwarm de oven voor op 180C.
Bekleed een bakplaat met bakpapier en verdeel de venkel erover. Roer de azijn door het garnalenmengsel en schep alles bovenop de venkel. Bak de garnalen in het midden van de oven in 8-10 minuten net gaar.
Verhit intussen een koekenpan voor op middelhoog vuur. Voeg 2 el olie en direct de pangrattato toe en roerbak in 4-5 minuten goudbruin. Schep op keukenpapier.
Neem de bakplaat uit de oven, schep er een paar eetlepels dragoncrème op en bestrooi met de pangrattato.

Een fantastisch gerecht! We hebben echt ontzettend zitten smullen en met de wijn erbij was het helemaal godenvoedsel. Dit was zéker niet de laatste keer dat ik dit gemaakt heb!! Met dank aan de Delicious. Het enige wat ik veranderd heb is het zoutgehalte want dat was iets aan de scheutige kant. Ik vermoed dat dat kwam door het pistachemengsel; daar moest zout bij, maar die noten zijn natuurlijk al gezouten en dat was naar mijn smaak teveel van het goede. Daarom heb ik in bovenstaande het zout in dat mengsel weggelaten.
Panko is Japans broodkruim. Dit kun je tegenwoordig bij verschillende supermarkten krijgen. Ik kan het zelfs krijgen bij mijn buurt-Plus hier om de hoek in Tilburg.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten